Je gedachten even op pauze

In deze spannende tijd kunnen kinderen overspoeld worden door emoties. Dit is met name het geval bij de wat meer angstige en gevoelige kinderen. Door middel van mindfulness- en meditatieoefeningen kunnen kinderen leren omgaan met gedachten en gevoelens.

Mindfulness is het met aandacht helemaal in het moment aanwezig zijn. Je bent je bewust van wat er om je heen gebeurt, maar je reageert er niet op. Ook denk je niet na over straks, je focust je volledig op het moment zelf.

Hieronder twee eenvoudige oefeningen van mindfulnesstrainer Eline Snel die je samen met je kind(eren) kunt doen. Ze zijn geschikt voor kinderen vanaf 5 jaar. Ze zijn niet alleen helpend voor kinderen, ook voor ouders is het een fijne techniek om los te komen van de continue gedachtestroom.

Je eigen weerbericht

Je stemming is net als het weer: soms voelt het alsof het regent of onweert van binnen en soms voel je je zonnig. Door je stemming te vergelijken met het weerbericht kan je je kind helpen om woorden te geven aan hoe het zich voelt.

De oefening gaat als volgt:
Ga rustig zitten, doe je ogen dicht en ontdek wat voor weer het van binnen is. Geef aandacht aan de heldere lucht, de (donder)wolken, of de bui die er aan komt. Je weerbericht is gewoon zoals het nu is. Je hoeft het niet anders te maken en het drijft vanzelf weer over. Morgen kan het weer heel anders zijn, maar nu is het precies zoals het nu is. En dat is helemaal goed.

Stilzitten als een kikker

De kikkeroefening helpt je bij het ontdekken van wat je allemaal voelt, denkt en doet. Een kikker zit vaak stil. Hij zit stil om te ontdekken wat er allemaal gebeurt en hij beweegt alleen als het echt nodig is. Als hij ademt dan bolt zijn kikkerbuik wat op. Daarna zakt deze weer wat in. Hij is wakker en stil. Hij laat zich niet makkelijk afleiden. De kikker merkt de drukte om hem heen wel, maar hij reageert er niet op. Bij deze oefening richt je je op het stilzitten, net zoals een kikker dat doet.

De oefening gaat als volgt:
Ga rustig zitten in een ontspannen houding. Je zit aandachtig en stil, net als een kikker. Je merkt op wat er allemaal in je lijf gebeurt. Misschien voel je wel tintelingen of voel je het kloppen van je hart. Let ook eens op je ademhaling. Voel hoe de lucht via je neus je lichaam binnenstroomt. Voel ook hoe je adem voelt bij je keel, je borst en je buik. Blijf zo lang zitten als je wilt. Als je er klaar voor bent doe je je ogen weer open.

Heeft u vragen? Wij helpen u graag! U kunt ons altijd bellen of mailen om een afspraak te maken

Neem contact op